Biografie
Polderman werd op 1 mei 1981 geboren in ‘s-Heer Abtskerke. Na de middelbare school volgde ze de twee-jarige opleiding aan de Cabaretacademie van Bert Klunder in Rotterdam. Daarna ging ze naar de Koningstheaterakademie in Den Bosch.
In februari 2005 won ze zowel de jury- als de publieksprijs op het Leids Cabaretfestival. Sindsdien tourt Polderman door Nederland en België.
Ze schreef columns voor onder andere Spits, Trouw, Volkskrant en Zeeuws Tijdschrift.
Ook maakt ze liedjes voor het Radio 5-cabaretprogramma Andermans Veren en schrijft ze voor de NTR Snapjes. Dit zijn kleine educatieve liedjes, en met het Snapje over kilo, pond en ons, dat ze maakte met Kenny B, won ze de Willem Wilminkprijs.
Verder is Polderman vaste medewerker van het radioprogramma Spijkers met Koppen, heeft ze liedjes geschreven voor verschillende TV-programma’s, maakt ze TV-programma’s voor Omroep Zeeland, publiceert ze regelmatig korte verhalen en soms light verse, bespreekt ze boeken in de Volkskrant, vertaalde ze bluesklassiekers in het Zuid Bevelands dialect, is ze als redactie/samensteller betrokken bij Andermans Zomerveren -het live theaterprogramma dat in de zomermaanden door Radio 5 wordt uitgezonden- en maakte ze in seizoen 2016-2017 een voorstelling samen met componist Jorrit Tamminga, beeldend kunstenaars Paul en Menno de Nooijer en verschillende klassieke muzikanten.
Dit seizoen speelt Polderman in Nederland en België met de reprise van Polderman draagt een steentje bij, een voorstelling over menselijke arrogantie en dierlijk profiteursgedrag, mannen, vrouwen en John Williams.
De pers over haar vorige voorstelling Polderman draagt een steentje bij:
De Standaard ★★★★
“Je weet niet waar Polderman staat en of ze iets echt meent, wat voor een groot deel haar charme bepaalt.”
“Uitstekende nieuwe show.”
“Het is satire die heel dicht tegen de werkelijkheid schuurt”
AD ★★★★
“Lekker lijzig, loepzuiver en heerlijk hysterisch”
“Haar conferences zijn van oudsher doortrokken van gortdroge humor, spitsvondige observaties en engagement.”
Theaterkrant gaf Polderman draagt een steentje bij het ‘keuze van de criticus’-keurmerk en schreef:
“IJzersterk programma over de hypocrisie en apathie van de mens.”
NRC ★★★
“Liedjes schrijven, dat kan Polderman als geen ander”
Dagblad van het noorden ★★★★
“Weinigen zijn er die, zoals zij, de verontwaardiging over onze dubieuze, halfslachtige manoeuvres zó schitterend laconiek uitspelen. Dat heeft iets magisch.”
Telegraaf ★★★★
“Het is razend knap hoe ze ogenschijnlijk laconiek en met een prettige relativerende onverschilligheid de wereld om zich heen fileert.”
De pers over haar vorige voorstellingen:
Telegraaf ★★★★
“Katinka beschikt nog altijd over de haar zo kenmerkende onderkoelde humor. Haar liedjes blijven haar sterkste troef. Polderman tiert welig is een prettig allegaartje geworden, waar het fijn toeven is. Katinka Polderman is ook mét kind nog steeds erg leuk.”
Parool ★★★★
“Het is engagement met een kwinkslag, maatschappijkritiek met het vingertje omlaag.”
Theaterkrant ★★★★
“Haar teksten zitten altijd geheid goed in elkaar. Vol originele gedachtes, vuile grappen, spot en grappige schaamteloosheid. Het is Polderman ten voeten uit: met een pesterig lachje en laarzen vol Zeeuwse zuigende klei over je schoongeboende keukenvloer banjeren.”
NRC ★★★
“De Kaandorpsiaanse air van opgewekte chaos waarmee Polderman deze kolderieke showconstructie uitvoert, geeft de liedjes de kans om te schitteren.
Die liedjes staan centraal en Polderman prijst hun grote variatie in onderwerp aan: van moederschap tot jihadisme. (…) De 35-jarige heeft bewezen tot de besten in het liedjesvak te horen en ze schreef dan ook weer lenig verwoorde songs.“